I hATe tHiS tHingS!!!

arini ak nk cite psl 1 bnde ni...skang ni bnde antra bnde yg pling popular...bkn kt malaysia je tp sluruh dunia!!!



haha..feymes an bnde ni..tp ak cite ni bkn sbb ak ske bnde ni...ssungguhnye ak amat2 bnci bnde ni sgt2...bnde ni la yg wt org mkin rmai mati kt dnia ni..tp mnusia xpena2 sdar..mgkin de gak la yg sdar tp kbanyakannye da t'lmbt...da sket bru nk stop...da t'btok2 n dada da perit bru tau nk b'hnti..org ckp..da t'antok bru t'ngadah..bg ak sume tu da t'lmbt la..sket ttap sket an..lgpon bkn sng nk b'hnti an...

ok..ak nk share kt korg pasal bnde ni..bg ak la an..bnde ni lg dtgkn lg byk kburukan drpd kbaikan..ak rse korg sume tau an rokok ni sbnanye dtgkn bhaye yg sgt bsar wt perokok n org2 sekelilingnye...



1. Asap rokok mengandung lebih krg 4000 bahan kimia yang 200 diantaranya beracun dan 43 jenis lainnya dapat menyebabkan kanser bagi tubuh badan. Beberapa zat yang sangat berbahaya iaitu tar, nikotin, karbon monoksida, dsb.

       2. Asap rokok mengandung tiga kali gnda bahan penyebab kanser di dan 50 kali mengandungi bahan yang boleh merosakkan mata dan pernafasan. Suatu tempat yang dipenuhi  asap rokok adalah tempat yang lebih berbahaya daripada keadaan di jalanan raya yang sibuk dipenuhi asap kenderaan.

3. Seseorang yang mencuba merokok biasanya akan berasa ketagih kerana rokok bersifat seperti dadah yang sukar utk dilepaskn atau untuk seseorang b'hnti. Seorang perokok lebih cenderung menggunakan duit utk m'beli rokok b'bnding mknan apabila kesempitan wang...

4. Harga rokok yang mahal akan sangat membebankan hidup seseorang terutamanye golongan yang tidak berkemampuan, sehingga wang yang sepatutnya digunakan utk mnmpung keluarga digunakan untuk membeli rokok. Rokok dengan jenama terkenal biasanya dimiliki oleh perusahaan rokok asing yang berasal dari luar negeri, sehingga duit yang dibelanjakan perokok akan beralih luar negeri yang mengurangkan pendapatan negara.

5. Sebahagian perokok biasanya akan mengajak orang lain yang belum merokok untuk merokok agar merasakan penderitaan yang sama dengannya. Sebahagian perokok juga ada yang secara sengaja merokok di tempat awam agar asap rokok yang dihembuskan dihidu orang lain, yang mampu mnyebabkn orang rmai menghidap penyakit kanser.

6. Kegiatan yang merosakkn tubuh bdan adalah perbuatan yg boleh mngundang dosa, sehingga rokok dapat dikategorikan sebagai benda atau barang haram yang harus dihindari dan dijauhi sejauh mungkin. Ulama atau ahli agama  mungkin akan memiliki persepsi yang berbeza dalam hal ini.

so...byk an kburukannye (sbnanye byk lg tp ak mls nk mention..hehe)..hopefully bnde ni dpt dijauhkn korg tok idop shat...mmg hakikatnye bkn perokok pon ley sakit trok gak tp xslh an lau kte mhindarkn sesuatu b4 sumting yg lbih bruk jd..mhindar an lbih baek drpd mngubati..jom kte sokong kempen TAK NAK MEROKOK!!



so hope korg renungknlah bnde ni baek2..tok mse dpan korg gak n sluruh manusia kt dnia ni...peace..=)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 ribu manusia berkate-kate!!:

Ajie Mohd Tahir said...

yup2.btul2.merokok tak bagus.tapi tu la,mcm ko ckp,ble da mrokok ,susa skit nk stop.azam kne kuatla.ksimpulannye,jgn try isap rokok.

zila zilla said...

katakan TAK NAK pd ROKOK !!
rep,,ramai kwn2 kte isap..ko g la nshtkan ea...hehe

amri said...

ala..ak tulis kt blog ni kre cm nsihat la..hehe

Post a Comment